1. Domů
  8.  » Do světa: Berlín – rozdělené město

Do světa: Berlín – rozdělené město

25. března 2020 | Do světa

Snad poprvé za dobu existence naší školy měli žáci možnost v rámci výuky navštívit hlavní město Německa Berlín. Poznávacího zájezdu, který se uskutečnil ve dnech 18. – 20. dubna 2013, se zúčastnilo 26 žáků školy a dva pedagogové.

Naše cesta za historií i současností Berlína začala již 17. dubna v nočních hodinách. Na cestu jsme vyrazili hodinu před půlnocí. Během noční jízdy autobusem jsme nabírali sílu na dvoudenní putování po památkách, muzeích, stavbách a dalších zajímavostech Berlína. Do Berlína, který nás uvítal krásným teplým a slunečným počasím, jsme dorazili v časných ranních hodinách.

Naše první zastávka byla u nechvalně známé Berlínské zdi, která nám připomněla období rozděleného Německa. Zbytky této totalitní betonové stavby jsme viděli ještě vícekrát. Udělali jsme si tak představu o tom, kudy tato zeď vedla a jak zasáhla do běžného života obyvatel Berlína.

Druhým bodem exkurze byla návštěva televizní věže na Alexandrově náměstí (bývalý východní Berlín). Z této věže, která slouží jako vyhlídková věž i otáčecí kavárna, se nám naskytl úžasný pohled na celý Berlín.

Po prohlídce Alexandrova náměstí – Berlíňany nazývaného Alex – jsme si prohlédli další významné stavby bývalého východního Berlína (Berlínský dóm, Červenou radnici, kostel sv. Mikuláše, Neptunovu kašnu).

Po příjemné procházce městem jsme se „ponořili“ do podmořského světa. V muzeu SEA LIFE jsme pozorovali nejrůznější živočichy, kteří obývají nejen Severní a Baltské moře. Jako bonus k této atrakci jsme obdrželi jízdu výtahem v obrovském dutém válci plném slané vody (milion litrů), který rovněž plnil funkci akvária.

Kolem poledne jsme se svezli berlínskou rychlodráhou a zamířili jsme na jedno z největších, nejmodernějších a architektonicky nejzajímavějších nádraží celé Evropy – na Hlavní nádraží. Toto moderní nádraží je nejen křižovatkou neskutečného množství vlaků, ale i obrovskou nákupní galerií.

V odpoledních hodinách jsme se přesunuli do západního Berlína. Vystoupili jsme na stanici ZOO a během pár minut došli na nejproslulejší a nejdražší nákupní ulici Berlína – Kurfürstendamm. Zde jsme navštívili ruiny pamětního kostela sv. Viléma, které mají připomínat hrůzy a následky 2. světové války. Zážitkem pro mnohé byla i „prohlídka“ světoznámého obchodního domu KaDeWe.

Putování prvního dne jsme zakončili v podvečerních hodinách v Židovském muzeu. Zde na nás dolehly hrůzy holocaustu i beznaděj židovských obyvatel Berlína v období před 2. světovou válkou a během ní.

Poté jsme se už všichni těšili na relaxaci a spánek v hotelu.

Druhý den jsme se probudili do opět slunečného dne, a proto jsme vydali na cestu již v osm hodin ráno. I program tohoto dne byl velmi nabitý. Autobus nás nejprve zavezl k památníku holocaustu. Odtud jsme pak pěšky došli k nejznámějšímu symbolu Berlína a snad i celého Německa – k Braniborské bráně. Po ulici Unter den Linden (Pod Lipami) jsme pokračovali na Muzejní ostrov. Zde jsme navštívili dvě z pěti muzeí tohoto komplexu. Obdivovali jsme stavby a památky antiky, architekturu z dob Babylonské říše i islámské umění – to vše v nejnavštěvovanějším muzeu Berlína, v Pergamonmuseu. V Novém muzeu jsme se pak seznámili s věhlasnou staroegyptskou sbírkou v čele s bustou královny Nefertiti. Po několika hodinách poznávání, bádání a studia historie jsme si pak rádi udělali přestávku na jídlo.

Odpoledne jsme byli objednaní na prohlídku prosklené kopule budovy Reichstagu (Říšského sněmu). Absolvovali jsme důkladné prověření naší totožnosti, každý z nás musel projít i bezpečnostní kontrolou. Odměnou za naši trpělivost nám byla pozoruhodná vyhlídka na všechny části Berlína i pohled do jednacího sálu jedné z komor německého parlamentu – Bundestagu.

Posledním zastavením našeho výletu byl Potsdamer Platz (Postupimské náměstí). Na toto místo jsme se dostali až v době, kdy se už stmívalo. Viděli jsme proto toto nejmodernější centrum současného života Berlína – sídlo berlínské smetánky – v záři světel a neonů. Asi nejvíce nás oslovila budova berlínského kina a uchvátil pohled na impozantní prosklenou střechu Sony centra. V místním nákupním centru Arkády jsme si nakoupili zásoby na cestu zpět a utratili tak poslední eura.

Kolem desáté hodiny večer jsme vyrazili zpět do Brna.

Závěrem je třeba říci, že ohlasy žáků byly již v průběhu celé akce velmi pozitivní.

Jsme všichni rádi, že jsme měli možnost navštívit tuto metropoli Berlína. Přivezli jsme si spoustu zážitků a získali nové poznatky. Tyto znalosti budou přínosem nejen při výuce cizích jazyků, ale i v rámci společenskovědních předmětů.

Školní časopis

Školní časopis Granat

PRINT STAR 2024 Naše škola se již tradičně zúčastnila soutěže pořádané spřátelenou Strednou odbornou školou Polygrafickou, která se nachází ve městě Bratislava. Termín tentokrát vyšel na dny 20.6. – 22.6. 2024, kdy již bývá na místním internátě volněji. Do letošního ročníku se přihlásilo 5 týmů z různých škol. Naši SŠG Brno reprezentovali dva žáci, Václav Kotva z KTZ a Nathan Uhlíř z KT1. Přestože nejsou spolužáci, oba mají jednu společnou věc a tou je jejich působení v oboru polygrafie prvním rokem. Samotná soutěž je určena pro tiskaře, kteří v první části okusí test z teoretických znalostí a poté následuje vylosování konkrétních tiskových forem. Jejich dalším úkolem je namíchání určených barev, dle vzorníku PANTONE a vytištění motivu na určeném stroji. Po obědě pokračuje soutěž výsekem výtisků a zpracováním archů do finální podoby. Nutno dodat, že si naši zástupci vedli skvěle a v nelehké konkurenci obstáli na výbornou. Hodnotící komise, která pečlivě zaznamenává všechny potřebné údaje je zvolila za vítěze této unikátní soutěže. No a tím pádem do Brna putuje věcný dar v podobě broušené vázy! Na závěr soutěže nás pořadatelé pozvali si zahrát bowling, kde probíhalo patřičné utužování vztahů. Vítězům gratulujeme a děkujeme za vzornou reprezentaci. Ondřej Krejčí

351 Posts
1.1K Followers

SSG BRNO

TÝDEN V POHODĚ NA SSG💜
Únorová exkurze do největší tiskárny v ČR Svoboda Press v Praze aneb, když si žáci domluví exkurzi na základě probíraného tématu v technologii 👏🏼